رعایت

باید روزی یک نصف لیوان آب بدهم به گلدان حسن یوسف. ندهم، می‌خشکد. یک روز حواسم به حسن یوسفم نباشد می‌پژمرد. روز دیگر نفسش به شماره می‌افتد و سوم روز، می‌میرد.
گلِ توی گلدان، مصداق ملموسِ «رعایت» است. رعایت، همان چیزی است که ما توی زندگی‌هامان گمش کرده‌ایم. همان که گم شدنش گلدان‌های‌مان، آدم‌های‌مان، عشق‌های‌مان را خشکانده است. 


(حسین وحدانی)

 

 آهنگ ممنوع کیوسک و شنیدین...من که شنیدمش خندم گرفت و بعد فکر کردم چقدر از حرفاش واقعا واقعیت!! این شما و این هم ممنوعه چقدرش درسته به نظرتون!!

خریت اسمش شجاعته، کودنی معنی صداقته
ننر بودن ملاحته، ارزش ها در حد فاجعه ست
توهین اسمش هدایته، نقاب تعبیر نجابته
سرمایه زن بکارته، ازدواج یه جور معامله ست
چیزی زیادی واسه گفتن نیست، وقتی سکوت و فریاد ممنوعه
برو داداش اینجا وا نست، واستادن اینجا، ممنوعه
صدای پلیس: عکس برداری از ساختمان های دولتی ممنوع است!/ فرقه ی ضاله ی بهایی ممنوع است!/ تلویزیون خصوصی ممنوع است!/ اجتماع بیش از 4 نفر ممنوع است!/ تحصیل کودکان افغانی ممنوع است
مصلحت توجیه خیانته! بیگناه مجبور به ندامته
خفقان اسمش نظارته! حقیقت فقط یه شایعه ست
شرط پیشرفت بلاهته! خایه مالی یه جور مهارته
زندگی گروگانِ سیاسته! سیاست تو بن بست مذاکره ست
چیزی زیادی واسه گفتن نیست، وقتی سکوت و فریاد ممنوعه
از این حرفا جلو بزرگتر ها نزن! حرف زدن اینجا، ممنوعه

صدای پلیس: آشپزخانه اوپن ممنوع است!/ خالکوبی فوتبالیست ها ممنوع است!/ تویتر، فیسبوک و یوتیوب ممنوع است!/ شباهت به رئیس جمهور ممنوع است!/ لیس زدن بستنی در اماکن عمومی ممنوع است
قتلِ ناموسی از رو غیرته! ماتیک تهدید امنیته
آلتِ مرد یه ثروته! وقتی زن جنس دوم جامعه ست
توهم اسمش درایته! خود شاخ بینی شهامته
دشمن اسم دیگه ی ملته! هر روز تکرار همین فاجعه ست...
چیزی دیگه ای واسه گفتن نیست، وقتی سکوت و فریاد ممنوعه
برو داداش اینجا وا نستا، واستادن اینجا، ممنوعه
کودکستان مختلط ممنوع است!/ خانه سینما ممنوع است!/ انفارکتوس کردن میر حسین موسوی ممنوع است!/ کمک به زلزله زدگان ممنوع است!/ داشتن سگ ممنوع است!/ قلیان کشیدن زنان ممنوع است!/ شوخی کنار استخر ممنوع است!/ دیش ماهواره ممنوع است!/ درویش گنابادی ممنوع است!/ آبپاشی ممنوع است!/ خواندن زنان برای مردان ممنوع است!/ تظاهر به روزه خواری در ملاء عام ممنوع است!/ دست دادن هنرپیشه ها در جشنواره های خارجی ممنوع است!/ موزیکِ هِوی متال ممنوع است!/ نشان دادن ساز در تلویزیون ممنوع است!/ حضور زنان در استادیوم فوتبال ممنوع 
است!/ ورود افراد مجرد به رستوران ممنوع است!/ مانکن ممنوع است!/ بعلت ایام عزاداری، دریا تعطیل است


بخدا ما هم که تو یکی از آزادترین کشورهاییم خیلی کارا رو نمیکنیم ....من ایارن گاهی سیگار میکشیدم نه اینکه سیگاری باشم نه اصلا من گلوم به دود خیلی حساسه ولی یه مدت ناراحت بودم افتادم رو سیگار کشیدن ولی الکی ...ولی بخدا از وقتی اومدم اینجا فک کنم دوبار سیگار کشیدم اونم تو مهمونی یکی از خانما تعارف کرد...اونم واسه اینکه مثلا اون خانمه تنها نباشه مثلا  هم پیالش شدم...من اینجا تا حالا دیسکو نرفتم ...آیا باورتون میشه !!!! یه بار رفتم اونم آفریقا اونم دونفر بیشتر نبودیم بعد نشستیم در مورد پروژه دکترامون حرف زدیم!!!!...تا حالا فک کنم دو بار رفتم بار اونم با بچه های یونی رفتم نشستیم یه چی خوردیم حرف زدیم اومدیم بیرون...در تمام موارد هم لباسهام پوشیده بوده ...در صورتی که اینجا لخت هم بری بیرون کسی نگاهت هم نمیکنه و اصلا کسی توجهی بهت نمیکنه...استخر رفتم تنها چیزی که ندیدم نگاه بد بوده !!!...اینجا وسط خیابان عکس لخت زن رو پوستره کسی به فلانشم نیست!!!! اینحا کسی بفهمه زنی یا مردی تا 25 سالکی سکس نداشته میگن یارو مشکل داره نشون به اون نشون دوستم ماهیانش به هم ریخته بود پریود نمیشد رفته بود دکتر دکتر گفته بود عزیزم حامله ای ...اونم هرچی گفته بود بابا من اصلا با کسی نیستم دکتره باورش نمیشد که این مدت یک سالی که  اصلا صکس نداشته آخرش اول ازش تست حاملگی گرفت !!!! اینجا افتخار نیست یه مرد چند تا زن و زمین زده باشه .اینا رو گفتم که بگم خیلیها هم تو ایارن مثل منن اگر الکل آزاد بشه خر مست نمیکنن اگر سیگار کشیدن قبحش بریزه سیگار ی نمیشن اگر حجاب برداشته بشه لخت نمیریزن بیرون ..و و و ...خیلیها هستن حدو مرز خودشون رو دارن لایف استایل خودشون رو دارن ...ولی تعداد این افراد چقدره تو جامعه ما!!!! من هردفعه خیل زنهای دماغ عملی بوتاکسی با آرایشهای فجیع رو میبینم بخدا ناامید میشم 


خب چی میشه که آدما که ریشه همشون یکیه اینقدر از هم متفاوت میشن هان هان....خب فرهنگ و فرهنگ و فرهنگ ...و سیاستها و قوانین ما هم از فرهنگ میاد من  دولت رو مقصر نمیدونم من خودمون رو مقصر میدونم من دین رو مقصر نمیدونم مسلمونای زیادی رو تو کشورهای مسلمون دیدم من سنت رو مقصر میدونم....راه تغییر فرهنگ هم راهی نیست که سریع اتفاق بیفته راهش اول از پیشرفت اقتصادی میگذره ...یه دلیلش هم همینه که کشورهای اسکاندیناوی که جز ثروتمندترین کشورهای دنیا هستن اینقدر در فرهنگ متفاوتن اونها اول پیشرفت اقتصادی رو داشتن و بعد به سطح بالاتر نیازهای  انسانی رسیدن ....

کلا فکر کردن به این چیزها و ارزشهای فاجعمون منو غصه دار میکنه ...بیایم حداقل خودمون رو رعایت کنیم 


راستی پاییز اینجا هم داره میاد ...من بهار و زمستون و تابستون قبرستون پشت خونمو دیدم ولی پاییزش و نه ...امیدوارم امسال ببینم 


بعد از نوشت. امروز کلی باغبونی کردم...پیازهای لاله رو کاشتم بعد تازه کلی پیاز جدید کاشته شده هم پیدا کردم وقتی داشتم خاک زیرو رو میکردم ...پیاز لاله ها که خریدم باید گلهای قرمزه قرمز بدن عکسشو میزارم ...بعد اره به دست گرفتم افتادم به جون درختها و بوته های الکی و همه رو قطع کردم ...حس میکنم الانه حیاطمون بیشتر نور داره....تازه یک عدد خورشت بادمجان هم درست کردم خدا همیچین حا افتاد که...همراه حانمان ایرانیه ایرانی شده امشب با قاشق غذا میخورد :)..

نظرات 7 + ارسال نظر
صدرا چهارشنبه 1 مهر 1394 ساعت 18:15

مثل قطار هر روزه. تق تق تق تق تق ... گاهی هم تونل ...گاهی هم سوت ... گاهی هم ایستگاه ... گاهی هم برای نماز پیاده شوید ...گاهی هم خرابی ... گاهی هم سنگی بر قطار ... گاهی هم کلامی با یک غریبه ... گاهی بگذارید رد شوم ... گاهی خواب با اعمال شاقه ... گاهی بی خوابی ... گاهی سیگار بین دو واگن ... اووووه
یاد قیصر به خیر: قطار می رود / تو می روی / تمام ایستگاه می رود / و من چقدر ساده ام / که سال های سال / به ایستگاه رفته تکیه داده ام ...

چه شاعرانه و آرام !!! مثل همیشه...در فضایی مه آلود باز هم مثل همیشه ...برات ایمیل زدم

مترسنج سه‌شنبه 31 شهریور 1394 ساعت 18:35 http://www.dar300metri.blogsky.com/

ادم هرجا باشه آدم باشه. جنبه داشته باشه و یه عقیده ای ک داره بهش پابند باشه.(حالا هر عقیده ای)افراط و تفریط هیچ جورش خوب نیس. چه خوردن عسل شیرین، باشه چه آب ساده چه...
پیشنهاد گل پتوس پیشنهاد خوبی بود استفاده بردم.

سلام دقیقا آدم هرجا باشه باشه فقط خودش باشه مرسی
من خودم همیشه اتاقم دستشویی و خموم رو پر میکردم از پتوس اینجا کلی گشتم تا بالاخره پیدا کردم و همین پروژه قلمه زدن رو میخوام دوباره اجرایی کنم

دختر مریخی سه‌شنبه 31 شهریور 1394 ساعت 14:45

ممنون از راهنماییت بابت گل
پگاه درسته خانومای ما واقعا فانتزی فکر میکنن موقع ازدواج و فکر میکنن همین که آقا ژست روشنفکری بگیره و مثلا بگه با مسافرت رفتنت موافقم حله و به جنبه های قانونی و حقوقی کار ندارن
ولی این شرط ضمن عقد خروج از کشور و دادن وکالت از طرف مرد به زن بابت گرفتن گذرنامه واقعا در اداره گذرنامه قابل قبوله؟
دبه نکنن بعدا که نه حتما باید خود شوهر امضا کنه؟!

والا تا اونجا که من میدونم وقتی شما رسما این حقوق رو بگیری میتونی هم ازشون استفاده کنی خیالت راحت

دختر مریخی دوشنبه 30 شهریور 1394 ساعت 23:02

پگاه یه هفته است تو شوک تشریف دارم
ماجرای نیلوفر اردلان شنیدی؟! فکر کن تو قرن21 قوانین کشور ما اینه
راستش من بعضی وقتا تصور میکردم که مثلا خانومی اگه حرفه مهمی داشته باشه بخواد سفر کاری بره شوهرش مخالف کنه و پاسپورتشو نده اونوقت چی میشه؟!
به هر کی میگفتم میخندید و فکر نمی کرد این شوخی مایل به جدی من یه روز واقعی بشه
اگه برای حفظ خانوادست باید اجازه زن هم برای شوهر لازم باشه
اگه زن درست تشخیص نمیده یا به قول بعضیها احساسش بر عقلش غلبه داره پس چرا وقتی خلاف میکنه به اندازه مر دها مسئول کار شه و تونسته درست و غلط رو تشخیص بده و مجازاتش مثل مرد هست اما برای تصمیمات زندگیش قدرت تشخیص نداره!!!!

بله شنیدم و این اتفاق رو برای دوستانم هم افتاده و دقیقا در جریانش هستم...اگر خانمها وقتی میخوان ازدواج کنن به جا فکر میک آپ و آرایشگاه و مهریه و حهازیه اینا تلاش کنن تا حق و حقوق مساوی داشته باشن به مرور زمان میشه نرمال از اینجای که بعد قوانین هم عوض میشه ..

دختر مریخی دوشنبه 30 شهریور 1394 ساعت 22:22

ای خواهر یه بار یه گلدون گرفتیم بعد نمیدونم چرا دور وبرش پر شد از حشره های ریز پرنده
دیگه داشتن خونه رو محاصره میکردن انداختمش دور خیلی چندش بودن

خب حتما بهش درست نرسیدی در هر صورت اگر گل و کلدون دوست داری راحت ترین راهش داشتن گلدونه اونم پتوس که زیاد نگهداری هم نمیخواد

دختر مریخی دوشنبه 30 شهریور 1394 ساعت 11:49

سلام پگاهی چه عکس قشنگی گذاشتی یاد درختای باغ حیاط شما ل مون افتادم
منم عاشق باغبونی ام ولی حیف اینجا فقط آپارتمان و هیچ

سلام خب گلدون بگیر رسیدنه به گل و کلدون همون حس و داره

صدرا یکشنبه 29 شهریور 1394 ساعت 11:14 http://100raamooee.blogfa.com

حسن یوسف ات خشکید. در قابی از گلدانی خیس ... گلدان مفلوک آبستن یاسی بود که گم شد. در میان بی انتها نغمه؛ بی انتها جزیره هایی که همه سرگردانند ...

سلام خوبی چه خبرا

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.